کتابخانه مرکزی انستیتو پاستور ایران (درباره ما)

 

بنام خدا

 

  تاریخچه:

انستیتو پاستور ایران قدیمی ترین مرکر علمی و تحقیقاتی کشور است که در حوزه های متفاوتی نظیر تولید، آموزش و تحقیقات فعالیت می نماید. در تاریخچه تاسیس آن ، مقابله با بیماری های عفونی و مسری پیوسته حائز اهمیت بوده است.

 

کتابخانه انستیتو پاستور ایران نیز به تبع آن قدیمی ترین کتابخانه علمی- تحقیقاتی و آکادمیک ایران می باشد و در طبقهء چهارم ساختمان  بالتازار (که به یادمان پروفسور بالتازار، محقق بزرگ فرانسوی که از پیشتازان عرصه تحقیق در بیماری ها در انستیتو پاستور ایران بوده است، نامگذاری شده)  در انستیتو پاستور تهران واقع در خیابان 12 فروردبن، خیابان پاستور واقع می باشد. همزمان با آغاز فعالیت انستیتوپاستور ایران در سال 1300 شمسی شکل گرفته و کم کم به یکی از مراکز تخصصی اطلاع رسانی و کتابخانه مرجع در زمینه های علوم پایه بیوتکنولوزژی پزشکی د ر سطح کشور ( با گرایش به جنبه های مولکولی این علوم) تبدیل گردیده است.

 

این کتابخانه در چارت سازمانی تحت نظارت معاونت تحقیقات، فناوری و آموزش اداره می گردد و رئیس آن نیز عضو هیات علمی انستیتو می باشد.

اهداف و ماموریت ها :

رسالت کتابخانه انستیتو پاستور ایران، تامین منابع علمی الکترونیکی و چاپی مورد نیاز همکاران می باشد.

با توجه به افزایش مداوم دانشجویان دوره های تخصصی به ویژه Ph.D.  ، ضرورت گسترش کتابخانه و ارتقاء سطح منابع آن کاملا ملحوظ می باشد. همین امر موجب گردیده که سالانه با تخصیص بودجه از ناحیه معاونت تحقیقات و فناوری انستیتو ، عناوین جدید از نمایشگاه بین المللی و همچنین نمایشگاه کتب کاربردی خریداری گردد.

مسئولین کتابخانه هرسال نمایشگاهی داخلی از کتب خریداری شده در فضای کتابخانه برگزار می نمایند و کتابها را در معرض دید همکاران و دانشجویان قرار می دهند.

سیسنم نرم افزاری مورد استفاده در این کتابخانه پارس آدرخش می باشد که در جستجوی کتابهای مورد نیاز مراجعه کنندگان مورد استفاده قرار می گیرد . در حالی که اعضای هیات علمی و همچنین بقیه افراد می توانند از بخش ها و محل فعالیت خود و حتی از محیط خارج از انستیتو نیز به فضای پورتابل کتابخانه و نرم افزار پارس آدرخش دسترسی یابند و عناوین کتابها و پایان نامه ها را ملاحظه نمایند.

اطلاعات کتابخانه ای علاوه بر آن که از طریق نرم افزار قابل جستجو می باشند ، به طور سنتی و از طریق برگه دان ها نیز می توآن آنها را رصد نمود.

سیستم ر ده بندی کتاب های کتابخانه به د لیل اینکه اکثرا پزشکی و گروههای وابسته به آن هستند بر اساس سیستم رده بندی موضوعی NLM است.

در این کتابخانه بخشی نیز تحت عنوان "سایت کامپیوتر" نامگذاری گردیده و مراجعه کنندگان می توانند از آن طریق جستجوی کتابها، منابع و سامانه ها را انجام بدهند.

 

کتابخانه انستیتو پاستور ایران،  عضو کنسرسیوم وزارت بهداشت می باشد و لذا به منابع الکترونیک و سامانه های اطلاعات علمی که از طریق کنسرسیوم وزارت بهداشت تامین می گردد، دسترسی دارد. از طرفی به دلیل عضویت انستیتو پاستور ایران در شبکه انستیتو پاستورهای جهان ،  بخشی از دسترسی های این کتابخانه به منابع علمی پاره ای از ناشرین از طریق همین شبکه میسر گردیده است.

 

یکی از فعالیت های مهم کتابخانه برگزاری کارگاههای آموزشی جهت معرفی و آموزش سامانه ها و پایگاههای علمی می باشد.

جامعه استفاده کننده ازخدمات کتابخانه ای:

این جامعه متشکل از اعضای هیات علمی، دانشجویان انستیتو ، همکاران غیر هیات علمی،  دانشجویان دانشگاهها و مراکز دیگر که برای گذراندن پایان نامه خود به انستیتو مراجعه می نمایند، همچنین همکاران مشمول طرح نیروی انسانی و همکاران علمی پروژه ها، می باشند.

 

این کتابخانه در طی سالهای اخیر مجهز به سیستم مکانیزه تخصصی کتابداری شده است و مجموعه توسط کیت محافظتی و دوربین مدار بسته  کنترل می گردد. 

چشم انداز و اهداف آینده کتابخانه پاستور گسترش فضای فعلی کتابخانه به منظور ایجاد سالن مطالعه کاملا جدا و ایجاد سالن کنفرانس می باشد.   

کتابخانه انستیتو پاستور ایران با 31،836  جلد کتاب لاتین دیجیتالی و چاپی  و 1992 جلد کتاب فارسی چاپی و 416 پایان نامه تخصصی فارسی و 55  پایان نامه لاتین به متقاضیان ارائه خدمات می نماید.

ساعات کار کتابخانه   8 صبح الی 16 روزهای شنبه الی چهارشنبه می باشد و مراجعه کلیه محققین و دانشجویان از سراسر کشور به کتابخانه و همچنین استفاده و نسخه برداری از منابع آن ، در محل آزاد است . در حال حاضر کتب فقط به محققین انستیتو پاستور ایران و دانشجویان آن  که رابطه استخدامی با انستینو  داشته باشند امانت داده می شود و کتابخانه دارای 213 عضو فعال می باشد

مخزن کتابخانه برای مراجعین باز می باشد و همچنین  مساحت کل کتابخانه 200 متر مربع می باشد.

 

 

 در حال حاضر رییس کتابخانه مرکزی و مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی ، سر کار خانم دکتر نوشین حقیقی پو ر هستند که دارای مدرک دکترای مهندسی پزشکی ، همچنین ایشان هیات علمی و استاد تمام  انستیتو پاستور ایران می باشند 

 

تلفن تماس : 64112446

ایمیل:haghighipour@pasteur.ac.ir

 centlib@pasteur.ac.ir

 

 

 آقای اسلام امینی

رشته و مقطع تحصیلی : لیسانس علوم تربیتی

سمت : کارشناس بخش نرم افزار و سخت افزار و مسئول سایت کتابخانه

تلفن تماس : 64112446

ایمیل:amini@pasteur.ac.ir

  

   

خانم هانا صالح زاده

رشته و مقطع تحصیلی :  کارشناس  بهداشت حرفه ای

سمت :کارشناس بخش خدمات فنی کتاب

تلفن تماس : 64112446

 

 

 

خانم سمانه محصل آزادی 

رشته و مقطع تحصیلی : ارشد بیوشیمی بالینی  

سمت : مسئول میز امانت

  تلفن تماس : 64112446

 

 گزارش کمی فعالیت های کتابخانه در شش ماه اول سال 1402

 

آدر پستی :

تهران ، خیابان پاستور، تقاطع خیابان 12 فروردین ،پلاک 69، کدپستی 1316943551