نکات قابل رعایت قبل از مراجعه

 

قبل از مراجعه به این مرکز جهت پذیرش، اقدامات ذیل الزامی می باشد:
 
دقت فرمائید فرم شماره (3) حتماً دو مهر داشته باشد، مهر مرکز بهداشت و مهر پزشک مرکز بهداشت
 چنانچه از بیمه روستایی استفاده می کنید توجه داشته باشید روی نسخه اصلی (سه برگه نسخه) دفترچه بیمه حتماً مهر ارجاع زده شده باشد.
1.    گرفتن 2 نسخه کپی از(صفحات اول و دوم شناسنامه آقا و خانم، صفحه اول دفترچه بیمه آقا و خانم، فرم شماره (3) مرکز بهداشت، آزمایشات خون شناسی آقا، خانم و والدین آنها و سونوگرافی خانم باردار).
2.   بردن والدین به آزمایشگاه و گرفتن نمونه خون و قراردادن آنها در یخچال جهت انتقال به این مرکز.
- چنانچه صاحب فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور می باشید نمونه خون فرزند نیز الزامی می باشد ( در این حالت نیاز به نمونه خون والدین آقا و خانم نمی باشد).
- چنانچه یکی از والدین فوت کرده باشد نمونه خون یکی از خواهر یا برادران سالم فرد مذکور الزامی می باشد.
 3.     به همراه مدارک ذکر شده و نمونه های خون والدین که در کلمن محتوی یخ قرارداده اید جهت انجام پذیرش به این مرکز مراجعه نمائید.(نیازی به ناشتا بودن نمی باشد)
 4 .     در صورت هرگونه ابهام با شماره تلفن های 4- 66969293 -021تماس بگیرید تا راهنمائیهای لازم ارائه گردد. 
 
شرایط لازم برای نمونه گیری:
1.      هنگام خونگیری برای آزمایشات ژنتیک  نیازی به ناشتا بودن نمی باشد.
2.      اگر سابقه بیهوش شدن و افت فشار خون حین خونگیری دارید قبل از نمونه گیری اطلاع دهید.
3.      لطفا در صورتی که سابقه بیماری واگیر مانند هپاتیت و ایدز دارید قبل از نمونه گیری اطلاع دهید.
 
 طریقه تهیه و آوردن نمونه خون والدین خانواده ها:
1- زوج یا زوجه با هماهنگی با مسئول پذیرش به آزمایشگاه مراجعه کند.
2- لوله آزمایش حاوی ماده ضد انعقاد EDTA به همراه فرم معرفی نامه و دستورالعمل استفاده از آن، به خانواده داده می شود تا به آزمایشگاه مربوطه مراجعه نماید.
3- زوج یا زوجه به همراه اعضاء خانواده به آزمایشگاه تشخیص طبی (محل سکونت) مراجعه نموده و تجهیزات و معرفی نامه درخواست نمونه گیری به آزمایشگاه ارائه گردد.
4- لازم به ذکر است که هنگام تحویل لوله ها به آزمایشگاه لوله ها حتماً حاوی ماده ضد انعقاد خون (EDTA) باشد. در غیر این صورت نمونه ها مشکل پیدا کرده و قابلیت آزمایش کردن را از دست می دهند و در نتیجه توسط مسئول پذیرش دریافت نمی گردد.
5- لوله هایی که توسط آزمایشگاه ژنتیک به زوج یا زوجه داده می شود حاوی برچسب هایی می باشد که مشخصات و نوع خویشاوندی فرد نمونه دهنده با زوج یا زوجه در آن نوشته شده است که حتما موقع نمونه گیری مطابقت داده شود و به هیچ وجه برچسب ها پاک نشوند، درصورت بروز مشکل و یا ناخوانا بودن نوشته روی برچسب ها نمونه ها توسط مسئول پذیرش دریافت نمی گردد.
6- نمونه ها از آزمایشگاه مربوطه تحویل گرفته شود و با دقت در فلاسک حاوی یخ قرار داده و به آزمایشگاه ژنتیک با رعایت زنجیره سرد انتقال یابد.
7- چنانچه در هنگام حمل و انتقال نمونه ها، لوله های نمونه دچار حادثه شدند یا مشکلی (اعم از شکستگی ،ریختن ...) بوجود آید، موارد را به مسئول پذیرش اطلاع داده و دقت شود که نمونه ها از فلاسک بیرون ریخته نشود و در نهایت فلاسک به آزمایشگاه منتقل گردد.
نکته: لازم به ذکر است که چنانچه نمونه بیرون ریخته شود محل آلوده با آب و وایتکس10% تمیز گردد.
 
 نمونه گیری از جنین:
نمونه گيري در مركز نمونه گيري از جنين (خارج از انستيتو) توسط پزشک متخصص مربوطه انجام مي­گيرد و نمونه توسط خانواده به اين مركز انتقال مي­يابد. برای گرفتن نمونه جنینی می بایستی در هفته 7 تا 9 بارداری هماهنگی لازم با این مرکز به عمل آید.
طریقه آوردن نمونه جنین به آزمایشگاه ژنتیک
1- فرد نمونه دهنده به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه و دستورالعمل مربوط به نمونه گیری و شرایط انتقال آن را دریافت کند.
2- قبل از مراجعه فرد موظف است که با مسئول مربوطه هماهنگی در مورد تاریخ و ساعت مراجعه به مرکز نمونه گیریاز جنین را انجام دهد.
3- در زمان مقرر به مرکز نمونه گیری مراجعه کرده و نمونه CVS گرفته شده توسط پزشک مربوطه را به همراه سونوگرافی ایی که در مرکز نمونه گیری انجام شده است از مرکز دریافت گردد.
4- نمونه جنین در باکس یخ قرار داده شود.
5- پس از انجام نمونه گیری فرد به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه کرده و نمونه جنین به همراه سونوگرافی به مسئول پذیرش تحویل داده شود.
 
تکرار نمونه گیری:
در موارد زیر نیاز به تکرار نمونهگیری (خون یا جنین)  می باشد:
در صورتی که نمونه های بیولوژیک انتقال یافته به آزمایشگاه از کیفیت نامناسب برخوردار باشد مثلاً:
•     نمونه فاقد برچسب باشد.
•     برچسب ناخوانا باشد.
•     لوله شكسته باشد.
•     لوله نشتي داشته باشد.
•     احتمال آلودگي وجود داشتهباشد.
      در صورتی که به علت کم بودن نمونه مورد آزمایش در طول آزمایشات نمونه به¬طور کامل مصرف شود ولی برای صدور نتیجه آزمایش نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی باشد.
در صورتی که بیش از 6 ماه از نمونه¬گیری کذشته باشد و احتمال برود کیفیت DNA استخراج شده مناسب نباشد و یا میزان خون باقی¬مانده کافی نباشد.
در صورتی که نتایج تست¬های مختلف بر روی یک نمونه با یکدیگر هم¬خوانی نداشته باشند (مثلاً دو روش مستقیم برای تعیین موتاسیون و یا روش مستقیم با غیر مستقیم هم¬خوانی نداشته باشند)
در مورد نمونه های جنینی نامناسب بودن کیفیت پرزهای جنینی و یا کم بودن نمونه جنینی مستلزم نمونهگیری مجدد میباشد.
در مورد نمونه های جنینی در صورتی که از نمونه مادری قابل افتراق نباشد و نتایج تستهای مولکولی و تعیین هویت مادر و جنین نشان دهنده آلودگی نمونه جنین با نمونه مادری باشد نمونه گیری تکرار خواهد شد.