بخش بین الملل

 

                                                                                                                                                                                           بازگشت      
در تعداد قابل توجهي از كشور هاي آفريقايي و آمريكاي لاتين بيماري تب زرد وجود دارد . تب زرد بيماري ويروسي خطرناكي است كه از طريق پشه منتقل مي شود . علائم اين بيماري عبارتند از تب ، سردرد ، ترس از نور ، كاهش ضربان قلب ، افت فشار خون ، زردي و خونريزي از دستگاه گوارش .
افرادي كه قصد مسافرت به کشورهایی که در آنها تب زرد دیده میشود را دارند با مراجعه به اين مركز و با در دست داشتن پاسپورت، واكسن تب زرد تزريق نموده و كارت بين المللي كه گواهي تزريق اين واكسن است را دريافت مي نمايند . اين واكسن حداقل 10 روز قبل از عزيمت بايد تزريق شود و تزریق یک نوبت آن در طول عمر کافیست. اين واكسن ويروس ضعيف شده است و در کودکان در زير نه ماهگي و حتي الامكان در حاملگي تزريق نمي شود .
بيماري ديگري كه در بسياري از كشورهاي جهان به خصوص مناطق گرمسير ديده مي شود مالاريا ست.  عامل بيماري مالاريا توسط نوعي پشه به نام آنوفل از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود . علائم اين بيماري شامل حملات مكرر تب ، لرز شديد و تعريق به همراه سردرد ، خستگي ، سرگيجه و علائم گوارشي مي باشد . در اين بيماري طحال بزرگ مي شود و ممكن است به مرگ منجر شود . اطلاعات مربوط به این بیماری را میتوانید از مرکز بهداشت غرب تهران (شماره تلفن:66038922_66085260)دریافت نمایید.
 

 کارت سبز آمریکا :

افرادي كه جهت دريافت كارت سبز اقامت در آمريكا اقدام مي نمايند با توجه به سن آنها نياز به تزريق واكسن هاي ذكر شده از طرف سفارت آن كشور را دارند. این افراد می توانند با مراجعه به انستيتو پاستور ايران و با در دست داشتن پاسپورت و دفترچه بیمه در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8.15 تا ساعت 1.30 در این مورد اقدام نموده و کارت بین المللی واکسیناسیون دریافت نمایند. این واکسنها عبارتند از :
 
 واکسن  موارد تزریق
سرخک، سرخجه ،اوریون (MMR)

افرادی که در سال 1957 میلادی یا بعد از آن بدنیا آمده اند دو نوبت واکسن MMRبه فاصله حداقل یک ماه تزریق نمایند و گواهی تزریق را به انسیتو پاستور ایران ارائه نمایند. این واکسن در درمانگاهها و مطبها تزریق می گردد و در انستیتو پاستور موجود نیست. اگر تا زمان مصاحبه پزشکی،کمتر از یکماه فرصت باقی مانده باشد این واکسن نباید تزریق شود.

هپاتیت  این واکسن زیر 18 سال لازم به تزریق است
 مننژیت (چهار ظرفیتی)  11 سالگی لغایت 18سالگی ، که توسط هلال احمر تزریق میگردد
 آبله مرغان  این واکسن در ایران موجود نمی باشد انجام آزمایش خون جهت بررسی سابقه بیماری آبله مرغان (اندازه گیری IgG )لازم است .
 ذات الریه (پنوموکوک )

  برای سفارت ترکیه، در افراد 60 ساله و بالاتر ،این واکسن باید تزریق شود. برای سایر سفارتها در افراد 65 ساله و بالاتر ، تزریق می شود. این واکسن در داروخانه ها موجود می باشد .

 آنفولانزا

 در فصل پاییز و زمستان  هر سال باید تزریق شود
 دیفتری و کزاز  بعد از واکسیناسیون دوران کودکی ، هر ده سال یکبار ، باید تزریق شود.
  
در مورد افراد زیر 18 سال، آوردن کارت واکسیناسیون زمان کودکی به همراه پاسپورت الزامیست.
تحصیل در خارج از کشور:
به همراه داشتن فرم مربوط به واکسیناسیون از طرف دانشگاه مربوطه، در افرادی که برای ادامه تحصیل، قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند الزامیست.